Goede website wordpress CMS

Hoe maak je een goede website goed?

Een goede website wordt goed door eenvoud. Hoe eenvoudiger een website, hoe beter. Maar vooral als je veel te vertellen hebt valt dit vaak niet mee. Toch blijft “eenvoud” het belangrijkste aandachtspunt voor iedere website. Dit geldt voor de volledige website, maar ook voor het menu, ieder formulier en iedere “losse” pagina van je website.

Hoe maken we mijn goede website nog beter? Maak de juiste keuzes in wat belangrijk is, wat ”moet” op de website en wat overbodig is. Een aantal tips in deze blog.

Weglaten

Omdat alle content toch wel op de pagina past is het verleidelijk om alles maar gewoon te plaatsen. Zijn er echter wel zoveel punten die iedereen over jouw diensten moet weten? Hebben de producten wel zo’n uitgebreide beschrijving nodig?

“Dan weten we zeker dat alles erop staat en dat we niets vergeten.”

Wil iemand die “snel” een website bezoekt al die informatie wel doornemen? Stel jezelf eens voor dat je een nieuwe tv koopt, lees jij dan de complete handleiding en gebruiksaanwijzing? De “quick” guide neem je vaak wel door. Daar staat alle info kort en bondig in.
Wanneer je teveel webteksten schrijft, schrijf je waarschijnlijk veel teksten die nooit iemand zal lezen. Dat moet je natuurlijk zelf weten. (Het lijkt mij alleen wel zonde van de tijd, die je vast beter kunt gebruiken).

Goede website verhoogde conversie door eenvoud

Goede website heeft een hoofddoel

Wat wil je overbrengen wanneer een bezoeker op jouw website komt? Wat is er nodig om dat mogelijk te maken? Zo stel je het hoofddoel, de kerntaak van de website, vast. Zorg dat je dit nergens op de website uit het oog verliest. Dan bereik je met minimale middelen een maximale conversie (resultaat) binnen de website.
Elke pagina en elk stukje tekst moet de bezoeker helpen met het bereiken van de door jou gestelde doelen.

Wat is daadwerkelijk je doelgroep?

Op “het internet” is het erg verleidelijk om iedereen als potentiële klant te zien. Ieder bedrijf heeft echter een redelijk vast gebied waar de klanten vandaan komen. Je hebt een klusbedrijf, je bent kapper of je verkoopt auto’s, waarschijnlijk is het in die gevallen wel duidelijk wat je werkgebied is, waar en op wie jij je wilt richten.
Wanneer je dit in kaart hebt kan je de goede website nog beter inrichten met content die relevant is. Hierdoor zullen de bezoekers van de website de juiste informatie nog sneller vinden en gaat de conversie binnen de website omhoog.

Een duidelijke structuur binnen de website?

Zoals al eerder is gesuggereerd is lang niet alle content even belangrijk binnen een site, zelfs niet als je al zaken hebt weggelaten. Zorg dat in het menu en in de pagina’s een duidelijke structuur zit. Begin de pagina’s met je hoofddoel, de belangrijkste informatie, maar houdt het kort. Zorg er op een vervolg pagina voor dat je ingaat op eventuele details. Content die nog minder belangrijk is kan je op een dieper niveau op de website plaatsen. Bezoekers die echt geinteresseerd zijn blijven wel doorlezen.
Heb je pagina’s met soortgelijke informatie en functionaliteiten? Voeg deze dan samen zodat het duidelijk is welke informatie bij elkaar hoort. Dit zodat je niet op meerdere pagina’s hetzelfde verhaal leest, maar steeds anders verwoord.

Leid de bezoeker zo snel mogelijk naar het hoofddoel. Zorg voor een beperkte keuze, zorg dat paden helder blijven. Eenvoud zorgt er dus voor dat een goede website goed wordt.