De corporate identity voor Judiths landleven

Alleen een logo laten ontwerpen? Zorg voor een complete huisstijl?!

Ga jij een logo laten ontwerpen? Als bedrijf wil jij herkenbaar zijn, je wilt uitstralen waar jij met je bedrijf voor staat. Hoe zorg je dat dat gebeurt? Een logo, of beter gezegd een huisstijl, is hiervoor van groot belang. Er wordt vaak gezegd dat je een boek niet moet beoordelen op de cover, maar dit gebeurt toch.

Heb jij alleen een logo laten ontwerpen?

Alleen een logo laten ontwerpen is (vaak) niet genoeg. Natuurlijk brengt de ontwikkeling van de “bedrijfsidentiteit” kosten met zich mee, maar zonder huisstijl straalt je bedrijf niets uit. Heeft jouw bedrijf alleen een vrolijk, modern of hip logo laten ontwerpen, maar wijkt de rest van de huisstijl volledig af van het logo? Dan heb je er eigenlijk niets aan: je bent niet herkenbaar.

Wanneer je naar ‘corporate identities’ (huisstijlen) van bekende bedrijven kijkt, zie je dat het om meer dan alleen een logo gaat. Ze gebruiken vaste kleuren, vormen en lettertypes om een sfeer neer te zetten.

Denk er maar eens over na: hoe herken je van Heineken? Waar denk je aan bij een bol.com-doos eruit of een pak D.E. koffie? Vast niet gelijk aan het logo. Wanneer je verder kijkt, zie je dus dat bedrijven verder gaan dan het laten ontwerpen van een logo. Je hebt maar een klein deel van de huisstijl nodig om aan het juiste (bier)merk te denken. Die specifieke groene kleur, een rode ster of een groen glazen flesje.

Een huisstijl gaat verder dan een logo laten ontwerpen.

Jij dacht waarschijnlijk gelijk aan het juiste merk, terwijl er geen logo’s te zien waren.

Het huisstijl effect

Dit effect bereik je nooit met alleen een vrolijk, hip, modern of strak logo. Een los logo is een soort sticker, je kan het overal op plaatsen, maar je uitstraling of herkenbaarheid vergroot je niet. Je visitekaartje, je auto, je winkel en je website blijven standaard met alleen een losse sticker erop.

“Zelfs zonder logo moet een bedrijf of merk nog herkenbaar zijn in al haar uitingen.”

Wil je zorgen dat je bedrijf herkenbaar is en uitstraalt wie jij bent en waar je voor staat? Ga dan verder dan “een logo laten ontwerpen” zorg voor die complete huisstijl. De vaste kleuren, lettertypes en vormen zorgen voor herkenning. Natuurlijk hoort bij de corporate identity een logo, maar het is een klein deel van de totale uitstraling.

Bedrijven met een vaste corporate identity hebben allemaal een huisstijlhandboek, hierdoor blijft de huisstijl bewaak. Iedereen weet wat er wel en niet mag met logo’s en welke kleuren en lettertypes er bijvoorbeeld gebruikt mogen worden. Bekijk het huisstijlhandboek van Leger des Heils  maar eens.

Huisstijl en logo laten ontwerpen Huisartsenpraktijk Het Perron Emmen drenthe

Huisstijl voor huisartsenpraktijk Het Perron Emmen

Een huisstijl en logo laten ontwerpen

De voorbeelden die ik geef zijn voor bedrijven met “oneindige” marketing- en communicatiebudgetten. Dat heb jij natuurlijk niet, maar ook voor jou is het mogelijk om met jouw bedrijf een huisstijl en logo te laten ontwerpen. Zo kan jij ook professioneel en herkenbaar zijn met jouw bedrijf.

Huisstijlhandboek

Ook wij kunnen voor jouw bedrijf een huisstijlhandboek samenstellen, wanneer wij het logo en de stijl ontwerpen. De complete vormgeving leggen we voor je vast in een helder document zodat ook jij weet wat wel en niet mag (tenminste, wat wij afraden) met jouw huisstijl. Een document met de kleuren, lettertypen, hoe je je logo plaatst et cetera.

Met een corporate identity ook wel huisstijl ben je altijd en overal hetzelfde bedrijf met een herkenbare uitstraling. Dat is de basis voor alle sterke merken, dus ook dat van jou! Ook een logo laten ontwerpen met corporate identity? Neem contact op met ons kantoor in Emmen om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.