Responsive logo bij responsive website

Responsive websites? Het is tijd voor responsive logo’s

Sinds 10 jaar beïnvloedt responsive design websites en is het de standaard geworden. De groei van mobiele internetten (en alle schermformaten die daarbij horen) heeft gezorgd voor problemen met de gebruiksvriendelijkheid van traditionele websites. Webdesigners en developers zijn begonnen met het vinden van een manier om de vormgeving zich aan te laten passen aan alle apparaten. Dit is de basis voor het “responsive design”.

Het idee om logo’s aan te passen, om de gebruiksvriendelijkheid te garanderen, was lang ondenkbaar; Tot nu. Veel bedrijven zijn het logo aan het moderniseren en veel logo’s versimpeld in de afgelopen jaren. Het responsive logo design is een logische volgende stap om aan de huidige wensen te voldoen.

Lang hebben reclamebureaus en vormgevers bedrijven voorzien van corporate identities met huisstijlhandboeken die aanhouden moesten. Daar mocht echt niet van afgeweken worden. Tegenwoordig is een huisstijl handboek nog wel gebruikelijk, maar is er niet meer één rotsvaste logostijl.

Responsive logo ontwerpen

Resposive logo’s worden de nieuwe standaard

Vandaag de dag moet een logo werken op alle media van een bedrijf. Denk aan de website, verschillende social media kanalen, apps, wearables, in magazines en kranten, op posters en meer.
Op het digitale vlak moeten bedrijven een huisstijl ontwikkelen die in staat is om mee te bewegen met de nieuwste apparaten, browsers en schermformaten. Om dit te kunnen realiseren is een responsive logo een goed idee.

Hoe werkt het?

Responsive logo deliverooVeel grote merken zijn al bezig met het versimpelen van het logo om hem goed online te kunnen gebruiken. Hierbij is het van belang dat logo’s ten alle tijden herkenbaar en duidelijk blijven. Diliveroo (misschien minder bekend in Nederland) is één van de grote merken die het logo volledig heeft gerestyled. Zo heeft het ervoor gezorgd dat het logo goed werkt als favicon, hierdoor kan het ook op een groot billboard.

google responsive logo

Over het algemeen zien we bij de restyle van logo’s dat ze minimalistischer worden. Minder details, minder kleurverlopen, geen schaduwen, minder kleuren en “tekeningen” worden vervangen door abstracte grafische vormen.
Daarbij is Google al een stap verder gegaan. Het Google logo is zo gerestyled dat het van het woord naar een totaal andere vorm gaat.

Meer voorbeelden van responsive logo’s die worden gebruikt zijn hier te vinden. Verander het formaat van je scherm en zie wat er met de logo’s gebeurt.

Responsive design

Responsive logo design is vergelijkbaar met responsive website design, maar dan toegepast op een element van het logo in plaats van een element van een volledige website. Door minder details in een logo te gebruiken is het gelijk al geschikt voor meerdere schermformaten. Natuurlijk kan dit ook gedaan worden door een bedrijfsnaam te verwijderen, of het verplaatsen van elementen in het logo.

De overgang naar het gebruik van responsive logo’s is iets wat staat te gebeuren in de komende jaren. Dit is niet meer tegen te houden. Moderne merken ontwikkelen zich, ze beginnen zich steeds menselijker te profileren (de meeste hebben een eigen “tone of voice” en een facebook pagina).
Net als mensen, zijn merken niet meer elke dag hetzelfde (maar wel herkenbaar als het merk). Wij zijn niet bang om ons aan te passen aan het moment, waarom zouden merken dat wel moeten zijn?

Tijd voor een nieuw logo? Wij ontwerpen het zo dat het gelijk als responsive logo gebruikt kan worden!